Борба с фалшивите новини, Facebook добави България в програмата си

Facebook обяви, че ще включи България в своята програма за проверка на новините за fake news, което означава, че цялото съдържание което се публикува в най-голямата социална мрежа ще бъде проверявано за фалшива или заблуждаваща информация.

Досега технологичния гигант даваше приоритет на програмата си срещу fake news в страни в които се провеждаха избори, и имаше много опити за манипулация на резултатите, от страна на участващите или от външна намеса.

 

Има ли фалшиви новини в медиите?

Ник Рен, ръководител Партньорства с медии на Facebook за Европа, Близкия Изток и Африка коментира че „Критикуват ни, че не реагираме достатъчно бързо на проблемите с фалшивите новини, ето защо инвестираме много в тази посока“.

Социалната мрежа дълго време е критикувана, че е място в което се разпространява невярна информация, и трябва да се сложи край на това или да се ограничи. Ето че дойде моментът в който Facebook инвестира огромно количество долари за модерация на съдържанието в мрежата си.

След мащабно проучвания сред потребителите си с цел да бъде установено на кои медии хората вярват и смятат че съдържанието, което четат, е достоверно, 80% от анкетираните са заявили че биха предпочели да се информират за местни новини.

 

Как Facebook маркира една новина като fake news?

Иновация е че вече до всяка новина във Фейсбук има бутон с буквата “i”, където може да се види кой е източника на информация, за да може читателя да прецени дали да му се довери или не. Също така се тества и означаването на извънредните новини с надпис „breaking”, за да могат да да се ориентират по-бързо потребителите кое е актуалното съдържание в момента.

Ако искате да сте винаги в крак със случващото се предпочитайте да избирате доверен източник на новини от последния час в областта на политиката и бизнеса в България и света. Водещите анализи и коментари от експерти ще ви предоставят актуална информация за случващото се сега.

 

Налага ли Фейсбук цензура на съдържанието?

Много критици на тази инициатива на Фейсбук я определиха като опит за налагане на цензура, под прикритието че се борят срещу фалшивите новини. Само времето ще покаже кой е прав. А дотогава всички ние като потребители на най-голямата социална мрежа ще трябва да се съобразяваме и да сме по-предпазливи със съдържанието което споделяме от личните си профили.

 

Модерация на съдържанието и механизми за проверка

Поради изключително трудоемка и скъпа операция по модерирането на цялото съдържание в мрежата си FB избра 80 независими организации като негови подизпълнители на които повери задачата да търсят фалшиви новини. В тази мрежа за проверка на факти (ICFN) има редица институции създадени специално за това както и традиционни големи медии като Ройтерс, AFP и т.н. Засега се проверява съдържание на 60 езика но ще се добавят и нови страни и езици.

Механизмите за проверка са 2:

  1. Докладване от потребител
  2. Откриване от модератор на невярно съдържание чрез ръчна проверка.

Ако добавим и политика във начинанието която е свързана с власт и пари, нещата ще се забъркат изключително много и коктейлът ще стане взривоопасен за всички.

By anonce

Вашият коментар